Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Οι λόγοι που οι Έλληνες πειθάρχησαν στα περιοριστικά μέτρα


Η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων τήρησε τα περιοριστικά μέτρα κίνησης που έλαβε έγκαιρα η Κυβέρνηση, για την μείωση διασποράς του covid 19. Κοινός παρονομαστής της συμμόρφωσης και πειθαρχίας των Ελλήνων είναι η δομή της ελληνικής κοινωνίας και οικογένειας αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια Αρετή Βεργούλη. Μας εξηγεί τους λόγους που οι Έλληνες ένας «εξωστρεφής», αλλά και «συναισθηματικός» λαός τήρησαν με «ευλάβεια» τα μέτρα περιορισμού.

Η απάντηση είναι εύκολο να δοθεί, αν αναλογιστούμε ότι η Ελλάδα είναι μια πατριαρχική κοινωνία, που πιστεύει στην ιεραρχία και στο σεβασμό προς το «μεγαλύτερο», αναφέρει η κ. Βεργούλη. Θεωρεί επίσης, μεγάλη την επιρροή που δεχόμαστε από άλλους ανθρώπους, έστω και αν δεν είναι παρόντες, μέσω των νοητικών μας αναπαραστάσεων γι' αυτούς ή των σχέσεων μας μαζί τους - πρόκειται για το φαινόμενο που είναι γνωστό ως συμβολική κοινωνική επιρροή. «Για να δούμε την επίδραση της συλλογικής εγγραφής, ας φέρουμε στο νου μας πως λειτουργούμε εμείς απέναντι στους ηλικιωμένους και πως λειτούργησαν οι γείτονες Γάλλοι πριν μερικά χρόνια (Αύγουστος 2003 απώλεια 15.000 ηλικιωμένων από καύσωνα)».

Σύμφωνα με την κ. Βεργούλη ο τρόπος οργάνωσης της κοινωνίας, δηλαδή αν είναι ατομοκεντρική ή συλλογική κοινωνία, παίζει καθοριστικό ρόλο. Η τάση για συμμόρφωση είναι μικρότερη στις κουλτούρες που δίνουν έμφαση στην ατομικότητα παρά σε εκείνες που δίνουν έμφαση στο σύνολο. Στην Ελλάδα από τη γέννηση μας, εντασσόμαστε σε ισχυρές οικογενειακές ομάδες, τα γνωστά «σόγια», πολυάριθμες οικογένειες από θείες, θείους, ξαδέλφια, με ισχυρούς συναισθηματικούς δεσμούς.

Επιπλέον «το ποσοστό κοινωνικής συμμόρφωσης σε συνδυασμό με το μεγάλο ποσοστό επιδοκιμασίας που δόθηκε στην κυβέρνηση, ότι πήρε τα απαιτούμενα μέτρα την κατάλληλη στιγμή, μπορεί να ληφθεί και ως βελτίωση της εικόνας του κράτους απέναντι στον πολίτη που την τοποθετεί ξανά στον ρόλο του «καλοήθη γονιού», που έλεγε και ο John Bowlby και ως μια ακόμη αλληλεπίδραση ανάμεσα σε αρχετυπικές φιγούρες και εξουσία. Το Κράτος γονιός με τους πολίτες παιδιά».

Φιλόσοφοι, κοινωνιολόγοι ερευνητές όπως ο G.Gorer έκαναν λόγο για την επίδραση στην υιοθέτηση συμπεριφοράς, υποτακτικής ή επαναστατικής ανάλογα με τον τρόπο που κάποιος έχει μεγαλώσει. Σύμφωνα με την κ. Βεργούλη , «από το Κράτος, στη περίπτωση της πανδημίας, αποφασίσθηκε να υιοθετηθεί, προστακτική νόρμα, για το ποια συμπεριφορά είναι αποδεκτή και όχι περιγραφική νόρμα που υποδεικνύει τι κάνουν οι περισσότεροι άνθρωποι σε μια δεδομένη κατάσταση».

Άλλη μια τεχνική ενίσχυσης της ενδοτικότητας στα μέτρα, που φαίνεται ότι έχει εφαρμοστεί κατά τη διάρκεια της πανδημίας, «είναι εκείνη «του ποδιού στην πόρτα», όπου αρχικά οι περιορισμοί είναι μικροί και στη συνέχεια αυξάνονται, αυτό που εξαρχής επιθυμούσε η Πολιτεία και στην περίπτωση της Ελλάδας ήταν σωτήριο».

Επίσης, άλλος παράγοντας που εξηγεί το υψηλό ποσοστό, είναι «ο βαθμός ανοχής στην αβεβαιότητα, που φαίνεται ότι ως λαός το έχουμε σχετικά χαμηλά. H Ελλάδα ως έθνος, εμφανίζει αυξημένο άγχος απέναντι σε κάτι διφορούμενο και ως λαός πιο συναισθηματικός, έχουμε ανάγκη κανόνων και νόμων, που δύσκολα αποχωριζόμαστε έστω και αν είναι αναχρονιστικοί, γιατί δημιουργούν ασφάλεια. Έχοντας πολλές φορές ως λαός ξεγελαστεί από ψιλά γράμματα συμφωνιών, είμαστε συλλογικά επιφυλακτικοί, απέναντι σε κάτι που δεν είναι ξεκάθαρο».

Επομένως, καταλήγει η ψυχολόγος Αρετή Βεργούλη «η κοινωνική συμμόρφωση που δείξαμε, συνδέεται άρρηκτα με τις βαθιές συλλογικές εγγραφές που έχουμε ως λαός και που ως άλλο νόμισμα, ανάλογα με τη «τύχη» άλλοτε μας οδηγούν μπροστά και άλλοτε είμαστε δέσμιοι αυτών».

Share on Google Plus

    Blogger Comment
    Facebook Comment

7 σχόλια:

  1. Η συμπεριφορά σύσσωμης της αντιπολίτευσης και ο Έβρος που μας ένωσε. Αλλά και ο φόβος...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΗΣΑΝ ΤΟΥΣ ΠΑΝΤΕΣ ΚΑΙ ΠΡΩΤΑ ΑΠΟ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΟΥΣ.
    ΤΥΧΑΙΑ ΤΑ 11.000.000 € ΣΤΑ ΜΜΕ;
    ΑΣ ΣΤΑΜΑΤΗΣΟΥΝ ΝΑ ΕΠΕΝΔΥΟΥΝ ΣΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΟΤΑΝ ΕΝΦΑΝΙΖΕΤΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑ , ΝΑ ΑΝΑΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΤΑ ΚΑΝΑΛΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΔΗΜΟΣΙΟ...ΦΟΙ.
    ΚΑΙ ΤΑ ΤΡΟΧΑΙΑ ΘΑ ΜΕΙΩΘΟΥΝ, ΚΑΙ ΘΥΜΑΤΑ ΔΕ ΘΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ, ΚΑΙ, ΚΑΙ,... ΚΑΙ ΑΦΟΥ ΔΕ ΘΑ ΔΗΜΟΣΙΟΠΟΙΗΟΥΝΤΑΙ.
    ΜΗΝ ΠΑΜΕ ΜΑΚΡΙΑ. ΑΣ ΔΟΥΜΕ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΣΤΗΝ ΠΕΛΛΑ.
    ΑΠΟ ΚΟΡΟΝΟΪΟ Η ΗΛΙΙΚΩΜΕΝΗ ΠΟΥ ΤΗ ΦΕΡΑΝ ΑΠΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ.
    ΣΤΟ ΑΧΕΠΑ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΘΥΜΑ ΣΤΗ ΦΟΥΣΤΑΝΗ,ΕΝΩ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΔΟΞΑ ΤΟ ΘΕΟ ΗΤΑΝ ΣΤΟ ΓΝ ΕΔΕΣΣΑΣ.
    ΒΑΡΥΤΑΡΑ ΥΠΟΚΕΙΕΝΑ ΝΟΣΗΜΑΤΑ Ο ΣΥΝΑΝΘΡΩΠΟΣ ΜΑΣ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ ΑΠΟ ΤΟ ΜΑΥΡΟΒΟΥΝΙ.
    ΤΑ ΒΑΦΤΙΣΙΑ ΑΥΤΩΝ ΠΟΥ ΕΦΥΓΑΝ ΑΠΟ ΑΥΤΗ ΤΗ ΖΩΗ ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΔΙΜΗΝΟ ΕΞΑΙΤΙΑΣ ΤΟΥ ΙΟΥ ΗΤΑΝ ΤΕΤΟΙΑ ΩΣΤΕ ΚΑΙ ΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΝΑ ¨¨ΠΙΘΑΝΑΓΚΑΣΤΟΥΝ¨¨ ΚΑΙ ΝΑ ΑΝΕΧΘΟΥΝ ΤΟΝ ΕΓΚΛΙΣΜΟ ΤΟΥΣ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΥΠΑΡΞΕΙ ΠΑΝΙΚΟΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΕΥΣΗ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ ΑΥΤΩΝ ΠΟΥ ΜΑΣ ΣΩΖΟΥΝ..ΟΙ ΕΛΛΗΝΟΦΩΝΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΠΟΥ ΛΕΓΕΤΑΙ ΕΛΛΑΔΑ ΔΕΝ ΑΝΤΕΔΡΑΣΑ ΜΕ 4 ΜΝΗΜΟΝΙΑ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΥΠΟΔΟΥΛΩΣΑΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ , ΚΑΤΕΣΤΡΕΨΑΝ ΤΗΝ ΧΩΡΑ ΚΑΙ ΠΑΡΕΔΩΣΑΝ ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΣΤΟΥΣ ΤΟΚΟΓΛΥΦΟΥΣ, ΦΤΑΝΩΝΤΑΣ ΣΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΝΑ ΞΑΝΨΗΦΙΖΟΥΝ ΤΟΥΣ ΙΔΙΟΥΣ ΚΑΙ ΔΕ ΘΑ ΥΠΟΚΥΨΟΥΝ ΤΩΡΑ ΠΟΥ ΚΙΝΔΥΝΕΥΟΥΝ ΝΑ ΧΑΣΟΥΝ ΚΑΙ ΤΗ ....ΖΩΗ ΤΟΥΣ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Άσχημο πράγμα να ψάχνεις γυναίκα να εκτονωθείς και να μην βρίσκεις ! Συνέχισε την προσπάθειά μπας και ησυχάσουμε απο εσενα

      Διαγραφή
    2. Τεκμηρίωσες την άποψή με ακλόνητα επιχειρήματα. Μην καταβάλλεσαι εγκεφαλικά

      Διαγραφή
    3. Για το Μακεδονικο δεν ειπες τιποτε. Κακως.
      Αλλα το πιο κακο απ' ολα ειναι οτι ο καθε σχολιαστης παιρνει την πενα και γραφει οτι του κατεβει και νομιζει οτι κατι εκανε ή οτι περασε το μυνημα του. Ενα αρθρο με καποιες επιστημονικες αποψεις ειναι και τιποτε αλλο. Θες το διαβαζεις θες οχι. Δεν σου επεβαλλε κανεις να αποδεχτεις τα γραφομμενα του.

      Διαγραφή
    4. Προς τον 8.27. Αγνωστε σε μένα σχολιαστή. Πληκτρολογησε στον υπολογιστή σου: Ευάγγελος Λεμπέσης η αναγκαιοτητα των βλακων στον σύγχρονο βίο. Θα μάθεις αρκετά πράγματα.

      Διαγραφή
  3. Εσύ που κατεταξες τόν εαυτό σου στους χρήσιμους ηλίθιους ή στους μη

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Μη διστάσετε να προσθέσετε σχόλια στο δημοσίευμα που σας ενδιαφέρει.

Η εφημερίδα karatzova.com ενθαρρύνει τη δημόσια έκφραση των αναγνωστών της εφόσον τηρούνται οι βασικοί κανόνες δημοσιότητας που ορίζουν οι ελληνικοί νόμοι.